Stemvorming: Lichtenbergtechniek, zangfysiologie, stembevrijding

STEMVORMING

Je wordt willekeurig in één van de onderstaande workshops ingedeeld. Het is mogelijk om op de dag zelf te proberen te ruilen met andere deelnemers die op hetzelfde tijdsblok een stemvormingsworkshop volgen.

Stemvorming: Lichtenbergtechniek o.l.v. Ginette Kals óf Maria Coolen

De Lichtenberger Methode is gebaseerd op een Duits onderzoeksproject uit de jaren tachtig. Centraal in het project staat de samenwerking tussen de ware en de valse stemplooien, en het onderzoek naar de invloed van bepaalde lichaamshoudingen, lichaamsbewegingen en mentale training op het functioneren van het strottenhoofd.

In deze workshop volgens de Lichtenberger Methode staat de klank centraal. Hoe klinkt het? Hoe ervaar je het? Waar gebeurt het? Door een combinatie van stimulaties en reflectieve vragen ontdek je de mogelijkheden van jouw klank. Er verandert iets in je normale manier van doen, en daardoor wordt het eenvoudiger om oude patronen los te laten en nieuwe mogelijkheden te ontdekken: met minder moeite een verrassend resultaat. Behalve een nieuw perspectief voor jouw eigen stemgeluid, levert deze workshop ook handige tips en handvatten op, om tijdens gewone repetities en concerten op terug te vallen.

Stemvorming: zangfysiologie o.l.v. Annemieke Kamphuis

In deze workshop leer je aan de hand van theoretische kennis en praktische oefeningen meer over je stemapparaat. De pijlers onder een juist stemgebruik worden toegelicht waardoor je begrijpt en voelt hoe je gezond met je stem omgaat. De workshop wordt gegeven door dirigent en zangpedagoog Annemieke Kamphuis.

Stemvorming: stembevrijding o.l.v. Petra Welboren

Stembevrijding helpt je om je steeds vrijer te voelen in het zingen. Niet om een lied perfect uit te voeren, maar om te zingen wat er in je leeft. In deze workshop laten we de bladmuziek liggen, we vergeten de noten, de techniek en gaan terug naar de basis van het zingen, naar het ervaren, het genieten. Naar jouw eigen authentieke stem. Je gaat op zoek naar de ruimte en vrijheid in je stem en naar wat er in jou wil klinken. We delen, we lachen, we zingen zonder en met begeleiding van gitaar en dat alles in een ontspannen sfeer. De workshop wordt gegeven door Petra Welboren www.dansenstem.nl