Gregoriaanse zang

Gregoriaanse zang “re mi fa” o.l.v. Jerry Korsmit

Het gregoriaanse repertoire blijft voor veel koorzangers een ‘ver van mij bed’ show, iets wat in de kerk vroeger werd gebruikt. Maar in veel renaissance- en barokmuziek komen kenmerken van de middeleeuwse toongeslachten en melodieën terug. Soms in zijn geheel, soms flarden. Aan de hand van het reciteren van een aantal psalmen wordt er in deze workshop ingegaan op de ‘moderne’ en oude notatie van deze muziek en krijg je inzicht in het gebruik van de toongeslachten. Buiten het gregoriaans, kijken we naar voorbeelden uit later meerstemmig repertoire.

Jerry Korsmit (1976) is dirigent en gregorianist. Hij studeerde bij Gr. Cees Pouderijen en prof. Klöckner. Tevens is hij de gregoriaanse coach van Wishful Singing, o.m. bekend van Missa in Mysterium van Herman Finkers.