Events

Netwerkbijeenkomst "De Dirigent Empowered"

Zoals al eerder aangekondigd:

Op zaterdag 7 oktober 2023 vindt de netwerkbijeenkomst voor koordirigenten van Stichting Maestro weer plaats!

Het thema van deze bijeenkomst is “de dirigent empowered”.
De vraag die centraal staat: hoe kunnen dirigenten het meest in hun kracht staan en vanuit hun kracht werken richting het koor en haar omgeving (bestuur, publiek, collega’s etc.)? En hoe benutten zij hun eigen kracht, die van het koor optimaal? Dit kan op verschillende manieren worden gezien:

• Voorbereiding van concert of concerten/repetities.
  • De inrichting van een repetitie.
  • Taakverdeling tussen dirigent en bestuurVragen als: Ben je strak voorbereid of speel je meer in op het moment? Wat kun je van het bestuur verwachten? In hoeverre ben je flexibel in repertoirekeuze? Bepaal jij of laat je je ook inspireren door je koor? Waartoe ben je bereid buiten de repetities, ofwel wat kan er nog van jou als dirigent verwacht worden buiten repetitietijd en is dit bezoldigde of onbezoldigde tijd?

De dag zal worden geopend door een kort optreden. Ensemblezang zowel onder leiding van dirigent als zonder dirigent wordt ten gehore gebracht.

Maria van Nieukerken (ervaren koordirigente en hoofdvakdocent koordirectie aan het Conservatorium van Amsterdam) verzorgt na dit optreden een inleiding over het thema van de dag en leidt een gesprek met de aanwezige dirigenten over hun krachten en hun problematiek met het optimaal benutten van hun kracht en die van hun zangers en koren.

Na een pauze (met een broodje) gaan we interactief aan de slag met een ensemble dat mogelijk  mede gevormd wordt uit aanwezige dirigenten onder leiding van Maria.

In een nagesprek bespreken we de slotconclusies van de dag en formuleren we samen wat Stichting Maestro eventueel nog kan betekenen voor de dirigenten om hun krachten beter te benutten en hierin te blijven leren.

De netwerkbijeenkomst duurt van 10:00u tot 14:00u.
Vanaf 9:30u ben je welkom om alvast een kop koffie of thee te komen drinken.
Halverwege de bijeenkomst houden we een pauze met een broodje.

De bijeenkomst vindt plaats in De Loft, Ringbaan-Oost 8-17 te Tilburg.

(foto Maria: Lou Wolfs)