Hoe mooi is het om een nummer ‘op maat’ te kunnen bewerken voor je eigen koor? Bijvoorbeeld door de bezetting of de moeilijkheidsgraad aan te passen aan de groep zangers waarmee je werkt. In deze cursus doe je veel inspiratie op door het bestuderen van arrangementen van anderen, maar ga je ook aan de slag met het uitwerken van je eigen stuk.

Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder andere:

• Bekijken en beluisteren van verschillende bestaande arrangementen ter inspiratie
  • Polyfonie (bv. het maken van een canon)
  • Arrangeren in diverse stijlen
  • Variatie brengen in arrangementen
  • Technieken als walking bass, blokakkoorden, ritmiek en groove
  • Begeleidende instrumenten
  • Aanpassen van bestaande arrangementen voor jouw doelgroep

Docent:
Don Henken is niet alleen arrangeur, maar ook dirigent van verschillende (pop)koren. Zijn arrangementen gaan de hele wereld over. Ook is hij veelgevraagd jurylid bij koorfestivals. Kijk voor meer informatie op www.donhenken.nl.
Locatie:
’s Hertogenbosch, Muzerije
Start opleiding:
16 november
Lesdata:
Start op 16 november. Overige data: 23 november, 14 december, 11 en 25 januari, 8 februari.
Tijd:
10.00 – 12.00 uur
Voor wie:
De cursus is bedoeld voor dirigenten en zangers die meer willen weten over het schrijven van koorarrangementen. Enige muzikale voorkennis (basiskennis van muziektheorie en akkoorden, wat handigheid op de piano, g- en f-sleutel lezen) is een pré. Voor deze cursus hoef je geen toelatingstest te doen; je schat zelf in of je voldoende muzikale bagage hebt om de lessen te kunnen volgen. Twijfel je? Neem dan even contact op om te overleggen. Je docent zal eventuele niveauverschillen overbruggen door opdrachten te geven van verschillende moeilijkheidsgraad.
Korte inhoud:
De cursus bestaat uit zes bijeenkomsten van 2 uur op de zaterdagochtend. Er zit steeds voldoende tijd tussen de lessen, zodat je thuis aan je opdrachten kunt werken. Het maximum aantal deelnemers voor de cursus is tien.
Kosten:
De kosten voor deelname bedragen € 275 (incl. BTW). Koffie/thee hierbij inbegrepen.
Aanmelden:
Aanmelden kan via het inschrijfformulier.

Heb je nog vragen of wil je eerst meer informatie? Neem dan contact op via info@stichtingmaestro.nl.