Hoe mooi is het om een nummer ‘op maat’ te kunnen bewerken voor je eigen koor? Bijvoorbeeld door de bezetting of de moeilijkheidsgraad aan te passen aan de groep zangers waarmee je werkt. In deze cursus doe je veel inspiratie op door het bestuderen van arrangementen van anderen, maar ga je ook aan de slag met het uitwerken van je eigen stuk.

Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder andere:
• Laat je inspireren door de muziek die je wilt bewerken: luisteren, zingen en spelen
• Het schrijven in meerdere lagen, zoals de melodie-laag, de bas-laag en de harmonie-laag
• Arrangeren in diverse stijlen
• Variatie brengen in arrangementen
• Schrijven voor begeleidende instrumenten, zoals piano, bass en drums.
• Arrangeren voor specifieke bezettingen, zoals vrouwenkoor
• Aanpassen van bestaande arrangementen voor jouw doelgroep

Deze compacte cursus bestaat uit vier bijeenkomsten op de zaterdagochtend. Er zit steeds voldoende tijd tussen de lessen, zodat je thuis aan de opdrachten kunt werken.

Tijd en locatie
Data: 27 oktober / 24 november / 15 december / 12 januari. Locatie is ‘s-Hertogenbosch

Voor wie?
De cursus is bedoeld voor dirigenten en zangers die meer willen weten over het schrijven van koorarrangementen. Enige muzikale voorkennis (basiskennis van muziektheorie en akkoorden, wat handigheid op de piano, g- en f-sleutel lezen) is een pré. Voor deze cursus hoef je geen toelatingstest te doen; je schat zelf in of je voldoende muzikale bagage hebt om de lessen te kunnen volgen. Twijfel je? Neem dan even contact op om te overleggen. De docent zal eventuele niveauverschillen tussen de cursisten overbruggen door opdrachten te geven van verschillende moeilijkheidsgraad. Het maximum aantal deelnemers voor de cursus is tien, dus wacht niet te lang met aanmelden…!

Over de docent
Docent Don Henken is niet alleen arrangeur, maar ook dirigent van verschillende (pop)koren. Zijn arrangementen gaan de hele wereld over. Ook is hij veelgevraagd jurylid bij koorfestivals. Kijk voor meer informatie op www.donhenken.nl.

Kosten
De kosten voor deelname bedragen € 250,-. Je kunt je aanmelden via het inschrijfformulier.

Meer weten?
Heb je nog vragen of wil je eerst meer informatie? Neem dan contact op via info@stichtingmaestro.nl.