Stichting-Maestro-4

Basiscursus vanaf september 2016 inmiddels afgerond

Vanaf zaterdag 17 september organiseerde Stichting Maestro weer een gecombineerde Basiscursus. Het betrof een cursus van 9 bijeenkomsten van ieder 3 of 4 lesuren. De laatste lesdag, tevens eindtoets, was op 18 februari 2017 waarbij 5 kandidaten het certificaat behaalden voor Basiscursus-1 en 2 kandidaten voor Basiscursus-2.

Workshop voor Kinderkoordirigenten

In samenwerking met Stichting Koorplein organiseerde Maestro in januari 2017 een bijzondere workshop voor kinderkoordirigenten. De lessen werden gegeven door docenten van naam, die hun sporen in het veld al ruimschoots hebben verdiend.

Op zaterdag 14 januari waren docenten Jim Gilloffo en Caro Kindt te gast. Jim (Kinderkoor ZingDing) vertelde over het gebruik van diverse werkvormen en bewegingen bij het aanleren van een lied. Caro (Nieuw Vocaal Amsterdam) presenteerde de onlangs door haar geschreven nieuwe methode voor (kinder-)solfège en muziektheorie: Nachtegaal.

Locatie was de prachtige Abdij van Berne in Heeswijk-Dinther.

Maestro Masterclass 2016: Koor & Instrumenten

Onder de deskundige en bevlogen leiding van Maestro Caroline Westgeest (www.carolinewestgeest.nl) kwamen de fijne kneepjes aan bod van het werken met koor & instrumentaal ensemble. Na een voorbereidende bijeenkomst op 11 juni ga je op 25 juni direct zelf aan de slag met een ensemble van strijkers. Later op de dag schuift ook het koor aan. Op het repertoire prachtige muziek van Edward Elgar, Leos Janacek en Hendrik Andriessen.

Locatie: Factorium Podiumkunsten – Tilburg
Tijd: 11 juni 10.00 – 13.00 uur / 25 juni 9.30 – 15.30 uur

november 2015 – Koorregiedag met Meta Stevens en Marijke de Wit > foto’s

6 september 2014 – Workshop Podiumpresentatie in Eindhoven met Walter Roozendaal > foto’s

6 december 2014 – Maestro Repertoiredag met muziek van de Argentijnse componist Ramirez > foto’s

31 januari 2015 – De Stemtest

Plaats je een bariton in de bas- of in de tenorgroep? Wanneer is het verstandig om een zanger met stemproblemen door te sturen naar een logopedist? Koordirigent, zanger, logopedist en stemdeskundige Michel de Kort vertelt en demonstreert hoe je op een verantwoorde manier stemmen kunt testen. Zie ook www.micheldekortvocaltraining.nl.

30 mei: Lichte muziek zingen

Docent Merel Martens, dirigent van onder meer vocal group Pitch Control en VOÏSZ, liet zien hoe je zangtechniek kunt inzetten om de sound van je koor uit te breiden. Ook besteedde ze aandacht aan vocale improvisatie, waarbij je met elkaar zonder voorbereid te zijn tot een leuke groove of circle song kunt komen. Zie ook www.merelmartens.eu.

20 juni: Informatieve bijeenkomst over kerkmuziek

In samenwerking met de NSGV ‘s-Hertogenbosch organiseerde Maestro voor cursisten en andere belangstellenden een beknopte inleiding in de kerkmuziek. Tijdens deze informatieve ochtend nam NSGV-consulent Esther Sijp de deelnemers in vogelvlucht mee door het kerkelijk jaar en de belangrijkste (en interessantste) feiten uit de liturgie. Daarbij kwamen vooral de mogelijkheden die die feiten je als koordirigent en zanger bieden aan de orde. De kerkmuziek heeft nu eenmaal een grote invloed (gehad) op de koormuziek! Gregoriaans is daarin door de eeuwen heen altijd een belangrijke factor en inspiratiebron geweest. Daarom was er op deze ochtend ook ‘Gregoriaans voor Dummies’.